پیونگ یانگ در راه پیوند با مثلث مقاومت
پیونگ یانگ در راه پیوند با مثلث مقاومت
سپتامبر ۲۰۰۵ تجربه گفتگوهای ۶ جانبه میان کشورهای  امریکا، کره‌شمالی، چین، کره‌جنوبی، روسیه و ژاپن  که در اوت ۲۰۰۳ برگزار شد نتیجه تغییر رویکردی مهمی در کره شمالی را به دنبال داشت.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد کره‌شمالی توافقی را در سپتامبر ۲۰۰۵ به عبارتی دو سال بعد برای پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی خود در ازای مزایای امنیتی، اقتصادی و انرژی پذیرفت که واکنش مثبت جهان را در پی داشت  اما در پی بدعهدی دولت بوش در انجام تعهداتش برای لغو تحریم‌های مالی اعمال شده بر کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ  در واکنش به رفتار امریکا به صورت موقت و پیش از انجام نخستین آزمایش اتمی در اکتبر ۲۰۰۶، از مذاکرات شش‌جانبه خارج شد.

بعد از این واکنش کره شمالی، سالها برنامه ریزی کره شمالی برای گسترش توان اتمی ادامه داشت تا اینکه دولت ترامپ به تشویق پیونگ یانگ برای نشست  هایی که بتواند فضای دلخواه آین کشور رابدست آورد به نتیجه رسید و رهبر کره شمالی تن به مذاکره داد اما در دومرحله نشست با ترامپ نتیجه همان شد که با بوش در سال ۲۰۰۳ انجام گرفت و خروجی این نشست ها چیزی جز قانع نشدن رهبری کره شمالی به دنبال نداشت. این بار رهبر کره‌شمالی در سفر اخیرش به روسیه بعد از نشستی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه  با تمسک به یک اتمام حجت جدی اعلام کرد که تا پایان سال میلادی جاری ۲۰۱۹ به طرف امریکایی فرصت انعطاف می‌دهد وگرنه وضع شبه‌جزیره به حالت قبلی برمی‌گردد و کره‌شمالی برای هر سناریوی پیش رو که منافع این کشور را تامین کند،  آماده خواهد شد. درهمین رابطه ولادیمیر پوتین در زمان حضور کیم ‌جونگ ‌اون در تحکیم و تایید کلام رهبر کره شمالی مصاحبه نمود و اعلام کرد که کره شمالی  تمایل دارد دست از سلاح اتمی بکشد، اما تنها زمانی این کار را انجام می‌دهد که تضمین‌های امنیتی قوی که مورد حمایت  و توافق چند کشور که مانع تغییر تعهدات امریکایی ها  گردند  حاضر به امضای این تعهد خواهد بود. بعد از مصاحبه ولادیمیر پوتین .۷ جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا در یک مصاحبه با عنوان واکنش امریکا به اظهارات پوتین اعلام کرد کشورش تمایل کمی برای پیوستن سایر کشور‌ها به یک اقدام چند ملیتی با هدف گفت‌وگو با کره‌شمالی به منظور دست کشیدن این کشور از تسلیحات اتمی دارد. نگاه فریب آمیز امریکا در ندادن تعهدات لازم به پیونگ یانگ موجب شده است که این کشور مشی تازه ای را در جهت نزدیک شدن به ایران و سوریه در هماهنگی با مسکو اختیار نماید. چرا که  خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) هفته گذشته  گزارش کرد که «پاک میونگ گوک» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی و یک هیئت همراه، روز شنبه هفته جاری پیونگ‌یانگ را برای سفر به سوریه و ایران ترک کرده است.  این هیئت دیپلماتیک قرار است در ادامه سفر خود به آذربایجان و مغولستان نیز سفر داشته باشد.تصاویر منتشر شده از این هیئت دیپلماتیک که توسط خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی گرفته شده است، حاکی از آن است که این گروه روز شنبه هفته جاری در حال ترک فرودگاه «پکن» بوده اند که نشان دهنده این معناست که پیونگ یانگ تغییر تاکتیک خود را با برادر بزرگتر خود در پکن به رایزنی گذاشته است و میرود که خط مذاکره برجام شرقی را از دستور کار خود خارج نماید. در همین ارتباط خبر سفر هیئت دیپلماتیک کره‌شمالی به ایران در حالی منتشر می‌شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته تصریح کرده بود که دیدار از کره‌شمالی را در برنامه‌های خود قرار داده است، اما تاریخ دقیقی ارائه نکرد. اینکه دونالد ترامپ به تمایل رهبر کره شمالی  نسبت به رویکرد گام به گام برای خلع سلاح اتمی علاقه‌ای ندارد که در آن کره‌شمالی به دنبال کاهش و تسهیل برخی از تحریم‌ها در ازای اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی است، به افکار عمومی جهان اینگونه القا میکند که آمریکا به دنبال فریب کره شمالی است و پیونگ یانگ هوشمندانه این فریب را نخورده است و تغییر رویکرد بسمت کشورهای با راهبرد مقاومت تنها راه پاسخ به رفتار زیاده طلبانه آمریکاست. والسلام

حمیدرضا نقاشیان