چرا نباید به ترکیه باج بدهیم
چرا نباید به ترکیه باج بدهیم
بعد از پیروزیهای متعدد در عراق و سوریه بر داعش این امر طبیعی می نماید که هم کرد ها و هم ارتش سوریه به میزان شگفت انگیزی از ایران تبعیت می نموده  و می کنند و در آینده نیز از ما تمکین خواهند نمود

چرا نباید به ترکیه باج بدهیم

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد بعد از پیروزیهای متعدد در عراق و سوریه بر داعش این امر طبیعی می نماید که هم کرد ها و هم ارتش سوریه به میزان شگفت انگیزی از ایران تبعیت می نموده  و می کنند و در آینده نیز از ما تمکین خواهند نمود و در عین حال هم کرد های منطقه اعم از آنها که در شمال سوریه زندگی میکنند و هم آنان که در شمال عراق و بعضا نسبت خانوادگی با کردهای سوریه دارند و بعد از آنها دولت و ارتش عراق و سوریه از ما، از نیروهای مسلح ما و از دولت ما توقع داشتند به ترکیه نهیب بزنیم که بس کند و برای ایجاد امنیت به امید اینکه کردها در آینده دستشان از تعرض به منافع ترکیه خالی شود، به خاک سوریه تجاوز نکند.

اما ما ملاحظه کردیم. به توقعات که پاسخ ندادیم هیچ به ترکیه باج مشهود دادیم و این اعجاب آفرین است.

خدا را شکر که ارتش سوریه بنیه خوبی یافته و تا حد بسیار مطلوبی میتواند روی پای خود بایستد.

در خبرها آمده بود: «شبکه خبری المیادین در خبرهای روزهای اخیر اعلام کرده که ارتش سوریه پس از ورود به  شهر رقه  مواضع خود را در آن تثبیت کرده است.

در همین ارتباط، «عبدالاله الهادی» دبیر شاخه حزب بعث در استان رقه در مصاحبه تأکید کرده بود که یگان‌های ارتش سوریه آماده ورود به شهر رقه هستند.

الهادی با بیان اینکه با استقرار نیروهای ارتش سوریه در فرودگاه «الطبقه»، شهر رقه توسط این نیروها از شمال و جنوب محاصره شده است، تصریح کرده بود، شمار زیادی از مردم استان رقه به ویژه در شهر رقه به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی در حمایت از ارتش سوریه  سر دادند.

این مسئول سوری با تأکید بر اینکه شمار زیادی از ساکنان رقه به ورود ارتش سوریه به حیطه مقابله با ترکیه اصرار دارند، تصریح کرد که دولت سوریه به محض ورود به استان، باید بازسازی مدارس را در رأس اولویت‌های خود قرار دهد.

در همین راستا، ساکنان شهر رقه روز سه شنبه در حمایت از ارتش سوریه، دست به برگزاری گردهمایی و تظاهرات زدند.

ساکنان رقه ضمن محکوم کردن تجاوزات ترکیه به سوریه، تأکید کردند که همه باید در پشت ارتش سوریه قرار بگیرند تا بتوانند از مناطق خود در برابر تجاوزات ترکیه دفاع کنند و نیروهای متجاوز را بیرون برانند.

منابع محلی هم گفتند که اکثر مناطق رقه، از ورود ارتش سوریه به مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد در استان‌های رقه و حسکه ابراز شادمانی و تأکید کردند که رؤیاهای اردوغان در برابر اراده ارتش سوریه، نقش بر آب خواهد شد».

پیش از این هم ارتش سوریه بر شهر منبج مسلط شده بود.

اینکه مردم از ارتش سوریه استقبال می کنند، بسیار جای خشنودی خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین دلایل وحشت غرب، هم امریکا و هم اسراییل و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلستان از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، نگران بوده اند.

این نگرانی از ریشه ای عمیق در ادوار مختلف برخوردار است.

غرب همیشه با کرد ها در تعامل بوده که به دولت سوریه نزدیک نشوند.

چرا که در تحلیل ها حکایت از این مطلب دارند که نزدیک شدن مردم کردستان سوریه به دولت بشار اسد یعنی نزدیکی سوریه و کردهای سوریه و خاتمه فتنه هایی که غرب خواب آن را برای آینده دیده بود، و این همان مطالبه دیرینه مردم و دولت سوریه بوده که در اصل جمع شدن بساط «جدایی‌طلبی» را در پی داشته باشد.

اما هنر مقاومت و ابتکار ارتش سوریه از مسئولیت ما کم نمیکند.

اینکه ما با نرمی به دولت ترکیه بگوییم راه تجاوز به کشور سوریه راه تامین امنیت در ترکیه نیست، هرگز کفایت نمیکند. ا

ینکه اردوغان بتواند از فرصت بدست آمده و سکوت ایران استفاده کند مسئولیت ما را به فراموشی نمی سپارد.

اردوغان و جمع دولت ترکیه از اعضای چتم هاوس و عضو شبکه فراماسون های انگلستانند. ظاهری نیم بند اسلامی و باطنی تمام عیار سکولار دارند.

کمک ما به امیال اردوغان ما را متهم به حمایت از خط مشی اینان میکند و دولت باید صریح و بی پرده و نه در لفافه و با صراحت بیانیه داده و تجاوز ترکیه به خاک سوریه را محکوم نماید.

حتی اگر دونالد ترامپ که مقصودش از مخالفت با تجاوز ترکیه حمایت از کردها برای جدا نگاه داشتن ایشان از دولت سوریه باشد، مانع ما نمیشود که  باید به اردوغان هشدار جدی بدهیم.

کم کاری شورای امنیت ملی در آینده ی تاریخ پاسخ مناسبی نخواهد داشت.

امروز روز ماست که به کردها نزدیک تر شویم.

امروز کردها برای حفظ کیان خانواده هایشان به ما نیازمندند.

امروز نسل کردهای منطقه از ایران به اعتبار فهم و اعتقاد انسانی حمایت می طلبند و کاش این امر برای این مقطع مسئولانه مدیریت میشد. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد